maanantai 9. maaliskuuta 2009

Brittikoulua..

Meillä on aina keskiviikkoisin school placement eli harjoittelupäivä paikallisessa koululuokassa. Alakoulun koulupäivät on täällä pidempiä kun Suomessa. Mun harjotteluluokan oppilaat tulee kouluun ysiltä ja pääsee pois 20 yli kolme. Samanlaista se on ollu myös muitten kouluissa ja luokissa eli se on luultavimminkin se normi täällä. Me ollaa luokissa kouluavustajina ja autetaan minkä pystytään, mutta aika paljon vaan seurataan. Johtuen tästä ja liian pitkästä koulupäivästä lähteminen aamulla kello 7.30 koululle on aika öö.. vastenmielistä! Ei oo yks eikä kaks kertaa kun mä oon ruokailun jälkeen meinannu nukahtaa seuratessani oppilaitten lukutuokiota:D

Mutta toisaalta on kyllä ollu mielenkiintosta nähdä alakoulumeininkiä täällä, kun se kumminkin eroaa suomesta, etenkin tossa päivän pituudessa. Sit lapset saattaa koulupäivän aikana osallistua erilaisiin kerhoihin, kuten esimerkiks ke aamuna osa mun luokan lapsista käy kitaratunneilla vaikka tunnit on jo alkanu.. Sitten päivärytmi on erilainen ku meijän tunti-välkkä-tunti-välkkä. Noilla on eka 1,5 tuntia ja sit 15 min välkkä. Sitten vähän yli tunti ja sen jälkeen pitkä lunchbreak. Se taitaa kestää yhteensä tunti 15 min. Ruokatunti on myös opettajille omaa-aikaa eli sillon lapsista vastaa lunchtimeorganisatorit, jotka voi olla esim. kouluavustajia. Ruuan jälkee iltapäivällä ei oo enää välitunteja, eli iltapäivätunnit on 13.15-15.20.

Koulu jossa mä oon on valtion tai kaupungin yleinen koulu ja se on ilmanen. Täällä on ilmeisesti myös paljon yksityisiä kouluja, joista lapsilleen parhaan mahdollisen koulutuksen haluavat vanhemmat saa maksaa mansikoita! Koulussa näkee selkeesti myös paljon enemmän lapsia erilaisista etnisistä taustoista kun Suomessa. Valkoset britit taitaa jäädä mun luokassa vähemmistöön, jos kaikki muut etniset taustat lasketaan yhdessä toisella puolelle.

Sitten vähän meijän omasta koulusta.. Suomen koulujärjestelmää on monella kurssilla muistettu ylistää. Briteissä on tapana mitata oppimistuloksia tiuhaan tahtiin ja myös julkasta niitä yleisesti, joten myös Pisa-tulokset on täällä selkeesti noteerattu. Mä en sitten tiedä mikä on se ratkaseva tekijä, joka Suomen järjestelmästä tekee niin laadukkaan. Tosin välillä harjottelussa tuntuu, että näille lapsille opetetaan liian monimutkaisia asioita liian aikaisin. Kuuleman mukaan viisvuotiaat opettelee jo äänteitä ja kirjainten nimiä ja seittemänvuotiaat vääntää powerpointtia! Luulen että on hyvä, että suomessa lapset saa leikkiä pitkään, vailla mitään velvoitteita oppia lukemista ja muuta.

Tämmösiä koulukuulumisia tällä kertaa:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti